Pilietinės visuomenė - geresnė valstybė

Kas atsakingas už chaosą valstybiniuose procesuose?

Įsivaizduokite situaciją: perkate turtą, samdote notarą, laikotės visų reikalavimų, registruojate sandorį Registrų centre – ir vis tiek įstringate biurokratinių labirintų pinklėse. Kodėl valstybinės institucijos, kurios turėtų užtikrinti sklandų procesų eigą, ne tik nepadeda, bet ir komplikuoja procesą, versdamos piliečius spręsti problemas, kurios iš esmės priskirtos pačioms institucijoms?

1/11/20252 min read

Kas atsakingas už chaosą valstybiniuose procesuose?

Įsivaizduokite situaciją: perkate turtą, samdote notarą, laikotės visų reikalavimų, registruojate sandorį Registrų centre – ir vis tiek įstringate biurokratinių labirintų pinklėse. Kodėl valstybinės institucijos, kurios turėtų užtikrinti sklandų procesų eigą, ne tik nepadeda, bet ir komplikuoja procesą, versdamos piliečius spręsti problemas, kurios iš esmės priskirtos pačioms institucijoms?

Kai institucijos reikalauja, bet nepadeda

Štai konkretus pavyzdys: pirkimo-pardavimo sandoris apima ir tinklus. Notaras atlieka savo darbą, patikrina, ar turtas priklauso pardavėjui, ir sudaro sutartį. Sutartis siunčiama Registrų centrui (RC) registruoti. Ir tada prasideda problemos:

• RC atsisako registruoti sandorį, nes tinklai negali būti nuosavybės dalis.

• Senasis savininkas, gavęs prašymą, kreipiasi į RC tinklų išregistruoti. RC atsako, kad tai padaryti turi naujasis savininkas, nors jis dar nėra tinklų savininkas.

• Naujas savininkas, sekdamas instrukcijas, vyksta į RC, tačiau susiduria su situacija, kai darbuotojai negali pateikti aiškių atsakymų, o procesas vėl įstringa.

Rezultatas: žmogus, sąžiningai atlikęs visus teisinius veiksmus, praranda laiką, papildomai moka už neaiškiai teikiamas paslaugas ir lieka be atsakymų. Tik po to, kai kreipiasi į aukštesnes institucijos grandis, problema pagaliau sprendžiama – už papildomą mokestį.

Ką tai sako apie mūsų sistemą?

Šis pavyzdys – ne vienintelis. Tūkstančiai žmonių Lietuvoje susiduria su situacijomis, kai valstybės institucijos, kurios turėtų būti pagalbos ir aiškumo šaltinis, tampa papildomų rūpesčių ir finansinių išlaidų priežastimi.

Kyla keli esminiai klausimai:

1. Kodėl piliečiai turi spręsti klausimus, kurie priskirti institucijoms? Kodėl RC, kuris iš mokesčių mokėtojų pinigų finansuojamas už turto registravimo paslaugas, nesugeba pats spręsti vidinių procesų?

2. Kodėl notarų ir RC darbas tarpusavyje nesuderintas? Jei notaras patvirtina sandorį, kodėl RC turi teisę jį atmesti dėl priežasčių, kurios turėjo būti patikrintos iš anksto?

3. Kodėl valstybės paslaugos tampa mokamomis, net kai problema kyla dėl pačių institucijų klaidų?

Pamoka piliečiams: veikite aktyviai

Šioje istorijoje moralas paprastas: jei susiduriate su problema, neapsiribokite žemiausia institucijų grandimi. Kaip rodo patirtis, tik kreipdamiesi į aukštesnę vadovybę galite tikėtis operatyvaus ir tikslaus sprendimo. Jei vedėjas ar kitas atsakingas asmuo įsikiša, procesai, kurie užtruktų savaites, gali būti išspręsti per kelias dienas.

Kodėl neturėtume to toleruoti?

Valstybinės institucijos, kurios išlaikomos iš mūsų mokesčių, privalo teikti aiškias ir efektyvias paslaugas. Kai procesai tampa neskaidrūs, piliečiai priversti eikvoti savo laiką ir pinigus dėl problemų, kurias turėtų spręsti pačios institucijos. Toks neveiklumas griauna pasitikėjimą valstybe ir teisine sistema.

Kviečiame susimąstyti ir veikti

Neleiskime, kad tokie atvejai taptų norma. Jei susiduriate su neveiksmingomis ar net absurdiškomis biurokratinėmis procedūromis:

Viešinkite situacijas. Tik viešumas padeda atkreipti dėmesį į sistemines problemas.

Reikalaukite aiškumo ir atsakomybės. Valstybinės institucijos turi veikti piliečių labui, o ne kelti papildomų rūpesčių.

Kreipkitės aukščiau. Jei žemesnės grandies darbuotojai nesugeba padėti, belskitės į vadovų kabinetus.

Kartu galime sukurti sistemas, kurios veiks taip, kaip turėtų – mūsų, piliečių, labui, o ne prieš mus.